Aktiviteter under verksamhetsåret 2007

Den 14 februari träffades 25 personer på Bettna-Baren för att kura skymning och lyssna på Inger Sköld när hon kåserade "vitt och brett". Det var Alla Hjärtans Dag så till kaffet serverades vanilj-hjärtan och hjärte-kakor. Det hela blev en mycket uppskattad och trevlig kväll.

En solig och fin vårdag, närmare bestämt den 25 mars, samlades ett sextiotal medlemmar till hembygdsföreningens årsmöte i församlingshemmet. Vi startade med mötesförhandlingar och därefter trakterades vi med våfflor till kaffet eftersom det var våffeldagen. Som avslutning berättade och visade Harald Ottosson "haldo" bilder om Läppe-Pelle och en del andra personer från västra Sörmland.

Torsdagen den 3 maj träffades 14 personer för att beskåda fåglarna som kommit till Torps fågelreservat i Husby. Det var en solig och fin kväll. Vi kunde beskåda massor av Grågäss som också redan hade fått små ungar. Andra arter var Gräsänder, Vigg, Sothöns, Kanadagäss, en Brushane m. m. Även en Brun kärrhök svävade runt om oss. Efter ungefär en och en halv timmes spanande smakade det medhavda fikat mycket bra.

Torsdagen den 17 maj träffades 13 personer för att möta Göken i hagarna vid Åkra gård.Några av deltagarna hörde Göken ropa medan de ännu var kvar hemma, men när de väl var samlade hördes ingen gök. De fick nöja sig med att lyssna till många andra vår-sjungande fåglar, däribland en Göktyta, vilken hör till släktet Hackspettar.Det medhavda fikat smakade sedan mycket bra i den tidiga och lite svala morgonen.

- men ingen hörde nå'n gök...

Lördagen den 26 maj medverkade hembygds-föreningen vid gammeldags marknad i Malmköping där vi bl.a. visade upp och sålde våra skrifter och övriga saker från orten. Vårt tält var välbesökt och folk verkade mycket intresserade av vad vi åstadkom. Det var en solig och mycket lyckad dag och även medlemsantalet ökade i föreningen.

På kvällen, torsdagen den 28 juni, samlades c:a 40 personer för att åka till Värskäl.
Vi blev väl emottagna av Pillan Nilsen-Moe som berättade om hur namnet Värskäl kom till och övrigt om gården.
Värskäl är yngst av alla herrgårdar i Bettna socken. Här fanns en sätesgård redan på 1600-talet men den avhystes i slutet århundradet. Tre hundra år senare byggdes det upp en ny sätesgård, nära den ursprungliga platsen.
Huset timrades på samma sätt som på 1600-talet och har fått den Karolinska gårdens plan, med utskjutande sal mot sjön.
Väggarns stockar har drevats med mossa, slätbilats och färgats med 1600-talets rödfärg, den ljust röda.
Inomhus har paneler, golv och tak handhyvlats och målats med limfärg eller tempra och förmaket har väggmålningar med motiv från Skogaholms herrgård. Till karaktärsbyggnaden har fogats två mindre flyglar.
Sammantaget ger Värskäl en ganska god bild av hur en mindre sörmländsk herrgård kunde se ut på 1700-talet. Pillan berättade om sin gård och vi fick gå runt och beskåda samt dricka kaffe i stora salen.

Alla var nöjda efter denna lyckade kväll.

En mycket vacker kväll, den 26 juli samlades ett 40-tal personer vid Åkerö för att göra en vandring i Linnés fortspår.
Kvällen började med att Sven Pettersson hälsade alla välkomna och ett särskilt välkommen riktades till arkeologen Hans Rydberg, Nyköping som under kvällen skulle hjälpa oss att botanisera bland de växter som för närvarande finns runt slottet och i dess omgivning.

Därefter berättade Karin Eriksson om Linnés liv och vem han var samt om hans 12 dagars besök hos Carl Gustaf Tessin på Åkerö i juli 1757.
Karin avslutade med att redogöra om våran 100-kronorssedel där ju Linné finns på framsidan.
Efter detta gjordes en vandring runt slottet bland de växter som fanns där och avslutades vid det berömda Åkeröträdet som fortfarande är grönt och bär frukt.
Efter detta gick vi genom kohagen upp till Paviljongen som ligger uppe på en kulle bakom svinstallarna. Där avnjöt vi det medhavda kaffet och Hans berättade om de växter och träd som växer på berg och i hagar.
Framåt klockan halv tio gick solen ner och vi började traska hemåt och alla verkade mycket nöjda med kvällen.

Lördagen den 25 augusti samlades en liten skara för att åka till museet vid St.Djulö i Katrineholm.
Där blev vi hälsade välkomna av Rune Öhlin, Katrineholm - St Malms hembygdsförening.
Rune guidade oss sedan helt suveränt runt på museets alla hus och rum tillhörande föreningen.
Där fanns ALLT från husgeråd till sport, tryckeri, affärer, skomakeri, radioapparater m.m.
I ett av husen fanns ett skinngarveri samt inredning, inventarier och krukor från Sofielunds krukmakeri i Bettna.

I huset på bilden finns bl.a. krukmakeriet från Sofielund i Bettna. Interiör nedan.

Sedan gick vi vidare till ett annat hus där det fanns gamla fina vagnar bevarade, bl.a. en Landaulettevagn från 1850 och Katrineholms gamla likvagn och många andra fina vagnar.

I ett av de övriga husen fanns gamla traktorer med bl.a tändkulemotorer bevarade samt en Peugeot från 1909 fullt körklar.
Efter visningen avnjöts mat och fika vid Djulö värdshus.
En mycket fin och lyckad dag.

Ett trettiotal personer slöt upp denna kväll, den 27 september, för att kura skymning på Bettnabaren.
Kvällen startade med att "Bobo" Jan Lindblad visade en film av sin far Jan Lindblad. Därefter talade juristen Jeanette Drejmyr om vad som i dagsläget gäller ang. arv, gåvor och testamente.
Efter en kaffepaus tog Bobo över underhållningen och berättade om sin far och hans resor världen över, varpå vi som avslutning på kvällen fick se ytterligare en film om Amazonas fåglar och andra djur.
Det blev en mycket givande kväll och alla gick nöjda hem i höstmörkret.

Så har då årets sista evenemang avverkats - Höstmötet - söndagen den 28 oktober i Bettna församlingshem, med ca: 60 personer närvarande.
Mötet började med att Ulla-Britt Jansson, Björkvik, sjöng och kåserade om Astrid Lindgren. Ett tema med anledning av att Astrid skulle fyllt 100 år i november.
Sedan avnjöts kaffe med äppelkaka och två lottringar såldes.
Därefter hölls mötesförhandlingar där avgiften för 2008, efter röstning, beslutades till oförändrad 70:-/medlem och år. Nästa års verksamhetsplan presenterades också. Styrelsen i hembygdsföreningen vill härmed tacka alla medlemmar för en fin uppslutning under det gångna året och väl mött 2008.

Julmässa hölls sedvanligt i Stenbergs bilhall den 9 december.
Bettna hembygdsförening deltog med ett bord där vi visade att vi finns.
Vi fick sälja en del av våra skrifter och smycken samt några nya medlemmar skrevs in i föreningen.
Vad vädret beträffar var det helt grönt och temperaturen höll sig runt nollsträcket.
Trots brist på både snö och rimfrost gjordes allt för att en julkänsla skulle infinns sig.
Alla lotterier blev slutsålda och kvällen avslutades som vanligt med ett fyrverkeri.