Aktiviteter under verksamhetsåret 2008

Måndagen den 3 mars träffades femtom personer vid Björkängen för att kura skymning.
Berit Carlsson läste några korta noveller som var mycket träffande och igenkännande.
Under fikat diskuterades om att vara glömsk och alla "tokigheter" som vi gör utan att tänka på det.
Därefter såg vi en video om en "originell" man från Värmland.
Han var 59 år och samlade på minnen samt hade ett museum med jordbruksredskap.
Han berättade på ett mycket humoristiskt sätt om sin fädernegård och bygden däromkring.
Han tjänstgjorde också som kyrkvaktmästare i Sunne kyrka, där Selma Lagerlöf är begravd.
Efter denna gemytliga och mysiga kväll var det sedan dags att vända hemåt.

Söndagen den 30 mars höll hembygdsföreningen årsmöte i Bettna församlingshem där drygt åttio personer hörsammat inbjudan.
Vi inledde med att hålla årsmötesförhandlingar där den tidigare styrelsen omvaldes.
Som ny suppleant efter Ulla-Britt Danerius valdes Gunilla Granath.
Därefter serverades det köttfärspaj med sallad och dricka.
Efter förtäringen tog Anne-Britt Lindén över och berättade om sin tjänst som kammarjungfru hos Prins Wilhelm på Stenhammars slott. Därpå serverades kaffe med kaka och så tog Prins Jan Bernadotte samt Christer Lagergren ordet och berättade tillsammans om kungasläktens svarta får. Därefter fanns möjlighet att köpa deras bok vilket blev uppskattat både av deltagarna och författarna.

Medlemmarna låter sig väl smaka av köttfärspajen efter årsmötesförhandlingarna.

Ordförande Sven Pettersson samtalar med
keramikern Kerstin Zetterström, Stenbacken 2

Onsdagen den 10 april träffades en liten skara på 18 medlemmar i församlingshemmet för att lyssna till Erik "Östdahl" Gustavsson, Katrineholm.
Han berättade mycket engagerande om sin tid som journalist, sport- och allmänreporter i Katrineholm. Det blev många skratt och igenkännande nickar från åhörarna när Erik berättade om de tokigheter som kan uppstå.
Han berättade också om "sin" hembygdsförening, Östra Vingåker.
Det blev en mycket trivsam och gemytlig kväll som avslutades med kaffe.

Erik 'Östdahl' Gustavsson, Katrineholm 2008

Den Första Maj, tillika Kristi Himmelsfärd Dag, träffades en tapper skara på 7 personer i den tidiga morgontimmen 05.30. De skulle lyssna efter Gök eller Göktyta vid Källsta.
Morgonen bjöd på ett gråmulet väder med lite duggregn och några grader varmt.
De vandrade från Rallersta längs den fina sjöstranden mot Källsta. Väl framme smakade det medhavda fikat extra gott.
Ingen Gök och heller ingen Göktyta kunde höras, men Koltrastar, Rödhakar och Lövsångare höll serenad. Det hördes även både Tranor och Gäss på avstånd. Att inte Göken kunde höras beror nog på att Kristi Himmelsfärds Dag har infallit så väldigt tidigt i år. De flesta gökarna har nog inte infunnit sig ännu.

Torsdagen den 15 maj samlades några tappra medlemmar
för att titta på fåglar vid Skåra i Stigtomta.
Vinden blåste kall från öster och regnet hängde i luften. Trots det såg vi att grågässens ungar hade kläckts.
Flera Skräntärnor och Skrattmåsar flög runt samt några Tranor
plaskade omkring i vattnet och vi såg även en och annan Svarthakedopping.
Efter en stunds fågelkikande hittade vi en lugn plats bakom en kulle att sitta och fika på - och hör och häpna då hörde vi Göken!
Enligt uppgift skulle det finnas en Dammsnäppa vid Skåra, men den syntes inte till under tiden vi var där.
Lite frusna vände vi så åter hemåt till stugvärmen.

Från v: Kenneth Svanqvist och Sven Pettersson - föreningens fågelskådare nummer ett.

Från v: stående Kurt Andersson samt Bengt Ola och Siv Karlsson

Anne Marie och Sven Pettersson

Från v: Siv Pettersson, Britta Johnsson samt Arne Pettersson

Hemvändardagen Lördagen den 14 juni återvände ett hundratal f.d. bettnabor till en hemvändardag vid Föreningasborg.
Vi startade klockan 12.00 och vid 13.00-tiden underhöll syskonen Linnéa och Nils Gustavsson med sång och pianomusik från scenen. Därefter var det dags för det äldre gardet från orten
att visa upp sig. Det var gammeldansare från Bettna PRO som stod för dansunderhållning från den gamla utedansbanan.
Bettna AIS sålde korv och dricka och vi hade ordnat med kaffeservering. Det fanns också fjorton skärmar med bilder samt en kort resumé och skisser från olika utgrävningar som har gjorts i Bettna under årens lopp. Det fanns också pärmar med tidningsurklipp från vart tionde år bakåt i tiden att studera.
Några gamla föremål från Olles Museun hade lånats för att visas upp.
Föreningen hade också försäljnig av skrifter, smycken, vykort m.m.
Ute i parken stod Lennart Lundgrens gamla traktor (BM 10, 1952) och puttrade.
Det blev många - men hej! det var länge sedan - upplevelser.
Det byttes många minnen och åsikter, vilket var huvudtemat för dagen.
Alla var nöjda efter en mycket lyckad och trevlig eftermiddag.

Kalle P, Sven Andersson, Arne Pettersson, Ingrid Karlsson, Karin Eriksson och Sven Pettersson.

Bettna AIS korvförsäljning, Kenneth Svanqvist och Anette Huselius.

Ingemar Sköld, Gunborg Eriksson, Kalle P och Sven Andersson.

Margaretha Skagerström Ringborg och Lennart Haglund.

Jonne Karlsson och Hans Andersson pratar gamla minnen.

Pärmläsarbordet, som var flitigt besökt.

Carl-Åke Skoog, Marianne Andersson, Margareta Ericsson och Janne Sandberg.

Roland Lundh och Lennart Lundgren vid Lennarts traktor BM 10, 1952.

Pelle och Maje Pettersson, Anders Wähl, Carl-Åke Skoog, Janne Stenberg, Berit Wähl och Karin Oscarson.

Fikabordet var också välbesökt.

Ja nu har vi åter avverkat en fin kväll tillsammans.
Det var måndagen den 30 juni som drygt ett femtiotal medlemmar gjorde ett besök vid Ändebols gurk- och tomatodling. Först hälsades vi välkomna av ordföranden samt av värdparet Molitor.
Vi började kvällen med att inmundiga en härligt god Sörmlandssoppa med tomat- lök- och olivbröd till. Allt lagat av KRAV-odlade råvaror från gården. Därefter kaffe med tillhörande mandelskorpa.
Mätta och belåtna inköptes sedan både gurkor, tomater och annat smått och gott från boden.
Som avslutning berättade Katarina om hur de bär sig åt för att få så kraftiga plantor som ger flera ton tomater per år. Hon berättade även om korna och fåren som finns på gården.
I trädgården gick det både olika sorters höns med kycklingar samt en och annan tillgiven katt med lekfulla ungar.
Alla vände så nöjda och belåtna hemåt efter en underbart fin och lyckad kväll.

Åhörande medlemmar

Katarina och Magnus Molitor

Tomatförsäljningen i boden

Janne Wadman leker med gårdens kattunge

Lördagen den 19 juli bjöd på både sol, regn och åska, men ändå samlades ett litet gäng på tio personer vid gravfältet på Källsta's marker.
Åskan mullrade i sjökanten mot Björkvik men vi trotsade alla vädergudar och fortsatte. På gravfälten hade det under årens lopp växt upp en hel del sly som skulle röjas. Med sågar, tänger och saxar gick vi till angrepp och alla gravarna blev väl synliga.
Källsta gravfält är 60 x 125 meter stort och omfattar 37 fornlämningar med olika typer av gravar. Fem högar, varav tre har grop i mitten, 24 runda stensättningar, samt en triangulär stensättning med 10 meters sidor.
Tre dommaarringar, varav en med 9 klumpstenar och två med 5-6 klotformiga stenar. Fyra resta stenar, varav två är avsmalnande uppåt och två längre och bredare.
Gör ett besök till Källsat och - försök att hitta dessa!
Efter en välförtjänt fikapaus vände vi trötta och nöjda hemåt igen.

Fikapaus i skeppsättningen

Ingemar,Britta, Helmuth, Kenneth, Maud och Sven

Maud och Karin bland ormbunkarna

Onsdagen den 20 augusti besökte ett 40-tal medlemmar Vrena Mekaniska verkstad i Bettna. VD Hans-Erik Olsson hälsade oss välkomna och berättade i stora drag om hur företaget startade för 51 år sedan.
Det var när Gunnar Johansson, Vrena, konstruerade en märkapparat för fiberplattor som han kom på idén att starta ett eget företag. På den vägen är det än idag. Företaget levererar bl. a. skruvar, skruvpressar och förvärmare till pappersmaskiner för pappersbruk samt balkar till Atlas Copco. Mycket går på export bl. a. till Kina och Japan.
Efter en mycket intressant guidad rundvandring i de olika verkstadslokalerna smakade det bra med lite kaffe.
De medverkande vände sedan hemåt, helt nöjda och förundrade över att verksamheten inom dessa lokaler, har växt och blivit så stor.

Under rundvandringen på fabriken

Cykeln är utskuren ur plåt av en av de anställda

En mulen och gråkall kväll i september närmare bestämt den 11, samlades ett fåtal tappra personer för att ta farväl av flyttfåglarna vid Vadsjön, Torp. Det var inte så många arter som samlats vid sjön just denna kväll.
Det vi såg var bl.a.en flock Kanadagäss som flög runt för att finna nattvila. Flera olika sorters Änder, samt en Häger som flög runt om oss. Att det inte var så många arter, kan nog bero på att det varit lite kyligt i september. Vi vet inte om de redan hade flyttat eller om de kanske kommer senare.
Men vi gör nog ett nytt försök till våren igen.

Ett extra evenemang utöver det planerade har också gått av stapeln. Det var Hembygdsföreningen tillsammans med Sörmlands Museum som firade Kulturhusens Dag den 14 september.
Ett stort evenemang över hela Sverige där temat var "Smaka på hus" vilket innebar att hus med anknytning till mat visades upp och var "vid liv".
Kulturhusens dag firades också i inte mindre än 49 länder i Europa samma dag.
Hembygdsföreningen hade anordnat öppet hus vid Löta Café. Vi sålde hembakat bröd och berättade i första hand om Caféet samt om alla Lötagårdarna och dess verksamhet under 18- och1900-talen. Vi visade också upp våra skrifter samt en fotoutställning från gamla tider vid Löta.
Caféet var öppet mellan kl. 12.00-16.00. Det blev en mycket lyckad dag och omkring 100 personer hittade till Löta denna soliga och fina dag. Gästerna kom både från när och fjärran och alla tycktes trivas vid det lilla återupplivade caféet.

Löta Café

Evy Rydergård, Anne-Marie Pettersson, Karin Eriksson

Karin Eriksson, Monica Säfvenberg, Anne-Marie Pettersson, Ingrid Andersson, Hans Olsson, Eva Bönning-Olsson, Agneta Höglander och Margareta Carlsson

Utanför föreningens tält

Söndagen den 26 oktober samlades närmare 70 personer i Församlingshemmet till föreningens Höstmöte. Vi startade med att ha mötesförhandlingar där vi beslutade att nästkommande års medlemsavgift skall var oförändrad 70:-/person. Det beslutades också att vi ska fortsätta med att skriva dagbok ytterligare ett år. Därefter delade ordf. Sven ut ett Bettnasmycke som skänkts till föreningen av Ulla-Britt Danerius, då hon under året flyttat till Örebro. Hennes vilja var att smycket skulle tillfalla någon som gör en insats för bygden, till mångas nytta och glädje. Styrelsen hade beslutat att överlämna smycket till Ann-Katrin Claesson som driver Bettna-Baren, affären Nära Dig samt Bed and breakfast vid Kullagården.
Efter mötet inmundigade vi en mustig köttsoppa (från Bettna-Baren) med ostsmörgås, samt kaffe och toscabitar. När allt detta var avklarat tog Glade Glenn över. Han hade gjort ett specialprogram för kvällen. Ett gammalt manus från 40-talets revyer, skrivet av Glenns far Agne Lundgren. Det var många som kände igen de personer som radioreportern träffade och intervjuade på sin väg genom samhället. Mellan sketcherna spelade och sjöng Glenn gamla slagdängor från den tiden. Ett mycket uppskattar inslag. Som avslutning spelade Lennart Lundgren (88 år ung) munspel tillsammans med Glenn bl. a. Kungliga Södermanlands Regementes Paradmarsch samt en gammal polska. Denna stund av underhållning kommer vi sent att glömma. Kvällen avslutades med lotteridragning.

Så har då den näst sista aktiviteten för i år avverkats.
Torsdagen den 20 november samlades ett femtontal personer vid Baren för att kura skymning.
Kvällen startade med att redaktionskommittén redogjorde för hur Bettnakrönikan kom till, all tid och allt arbete som krävs för att få fram en krönika. Även historien om Bettnasmycket redogjodes för. Efter fikat såg vi en video från Östergötlands skärgård, av Larz-Thure Ljungdahl.
Vi gjorde en båt- och flygresa utmed kusten och gjorde några strandhugg. Vi besökte bl. a. Capella Ecumenica, koppargruvorna på Fångön samt Tyrilslöts skärgårdsmuseum i Gryts skärgård. Vi fick även möta flera personer på övriga öar, bofasta likaväl som sommarboende. Färden avslutades så vid Harstena, först som sommar och sedan även som vintertid. Öarna är inte lika gästvänliga då, men har en underbar fröjd för ögat, med sina vindpinade klippor.
Efter "kustresan" vände så samtliga hemåt, med ljuvliga sommarbilder i sitt minne och med en påminnelse om att - snart är det sommar igen!

Den 7 december deltog vi vid den sedvanliga julmässan vid Stenbergs bilverkstad.
Det var rätt mycket folk, som rörde sig i bilhallen. Vid fyratiden kom några barn i ett luciatåg, med ledning av Anette Huselius, som ackompanjerade på gitarr. Vi sålde en del skrifter och kort, men fick inte några nya medlemmar denna gång.