Aktiviteter under verksamhetsåret 2013

Torsdagen den 14 februari, "Alla Hjärtans Dag", träffades drygt ett 30-tal medlemmar vid Bettnabaren för att kura skymning.
Dagens program var "en hemlig gäst". Meningen var att vår kyrkoherde skulle komma men hon råkade ut för influensan. Detta innebar att en ny gäst fick ordnas i all hast. Valet föll på (Hua) Lars-Åke Jonsson Hagen. Han sjöng och spelade gitarr och stämningen kom på topp och alla sjöng med. Per-Ivan redogjorde också hur långt de olika grupperna i Bettna Ortsutveckling hade kommit i dagsläget.
Efter kaffe och vaniljhjärta byttes det också böcker.
Alla var nöjda och tycke det varit en trevlig och mysig kväll.

* * *

Lördagen den 23 mars höll föreningen årsmöte i Församlingshemmet. Det var drygt sextiotalet medlemmar som slöt upp denna fina vårdag.
Vi började med mötesförhandlingar som leddes av Rune Larsson och sekreterare var Per Swärd. Hela styrelsen omvaldes och redaktionskommittén hade för dagen den nya årskrönikan för år 2012 klar för att delas ut till medlemmarna. Årsavgiften för 2013 fastställdes oförändrad med 100:-/ medlem.
Till kaffe med semla såldes lotter och därefter tog Leif Jacobsson Malmköping till orda. Han berättade om gamla anekdoter och en del händelser han varit med om. De flesta historierna var väl sanna med det fanns även andra, vilka lockade till muntra skratt.
Eftermiddagen avslutades så med lotteridragning och de som vunnit gick helt nöjada hem med sina vinster.

Mötets sekreterare Per Swärd och ordförande Rune Larsson

Leif Jacobsson underhåller

Åhörare

Torsdagen den 9 maj träffades 35 personer på Gökotta vid Bo Hage.
Luften var frisk efter ett uppfriskande vårregn som fallit under natten. Humöret var på topp, grillen var tänd och den medhavda fikakorgen, även innehållande några korvar, lät sig väl smaka.
Göken däremot var inte på något ko-ko-humör, men den hade tydligen kommit eftersom flera av de närvarande hade hört den dagen innan.

En och annan korvstump skulle värmas...

Visst ser det bekvämt ut för att vara på en gökotta

Lördagen den 15 juni gjorde 46 personer en resa till Malmköping och Byringe i strålande sol.
Resans huvudsakliga ämne var att besöka platserna om skildras i boken om "100-åringen som gick ut genom fönstret och förvann".
Resan startade i Bettna samhälle och gick till Malmköping där Leif Jacobsson mötte upp. Han visade och berättade om Malmköpings hembygdsgård
som består av flera gamla hus från 1600-talet. Här fanns också välsmakande fika.
Sedan besöktes det gamla regementet och militär- muséet i Malmköping.
Därefter gick färden till Byringe station där vår berömda 100-åring gick av tåget och härjade runt. Byringe har blivit en stor turistattraktion efter att boken har översatts till ett trettiotal språk.
Även här fanns fika och suvenirer att inhandla.
Efter Byringe gick färden åter hemåt med ett besök vid masugnen som finns vid Björndammen.
Sedan vändes kosan hemåt och alla var nöjda med en fin resa och att allt hade fungerat enligt planeringen.

Bengt-Ola och Per-Ivan vid Malmköpings hembygdsgård

Berit och Gösta Carlsson på väg från bussen

Vid hembygdsgården i Malmköping

Åhörare vid militärmuséet

Byringe station dit 100-åringen åkte med bussen

Masugnen vid Björndammen

Söndagen den 28 juli träffades 35 personer vid kyrkan för en kyrkogårdsvandring på gamla kyrkogården, söder om kyrkan. Himlen var mulen när vi började, några regnstänk kom under eftermiddagen och temperaturen höll sig något över 20 grader.
Det var andra året som vandringen genomfördes och även i år hade Arne Pettersson, liksom förra året förberett sig om vilka som vilade just i de gravarna.
Det blev många "ja just det, det kommer jag ihåg" -upplevelser och några fick nya släktingar som inte var kända förut. Halvvägs tog vi en fikapaus inne i kyrkan
som var bemannad med Öppen-Kyrka-folk.
En mycket trevlig vandring bland förfäder, som levt och verkat i Bettna.

Intresserade -

- och uppmärksamma -

- åhörare

Margareta Hörberg född Franzén berättar om en släkting

Måndagen den 12 augusti samlades ett 30-tal personer från Bettna, Vrena och Björkvik vid Munters Hus, Pilgrimsbo i Vrena. Solen sken och det var en härlig kväll. Hembygdsföreningens ordf. och ordf. i Ångslupen Munters Vänner Per-Ivan hälsade alla välkomna och berättade om Munters färd från vrak till färdig ångslup.
Per-Ivan berättade också om brygghuset som färdigställts med samlingssal, kök och en handikapptoalett. Huset används nu av Ångslupen Munters Vänner som en träffpunkt.
Alla bjöds på kaffe av Munters Vänner och det smakade mycket gott i kvällssolen.

Mysig samvaro på altanen

Munters hus från entrén på övre planet

Entrén på nedre plan från altanen

Munter själv 2013-08-12

Lördagen den 14 september anordnades en nyinflyttardag i Föreningsborg.
Andra föreningar var inbjudna för att också kunna presentera sig. Det var PRO, Bettna AIS, Scouterna, Kyrkan, Ciccis fotvård samt Bettna ortsutveckling - kommunikaton samt skog och ungdom. Bettnas egen lilla orkester IKAM underhöll med härligt
medryckande folkmusik. Hembygdsföreningen bjöd på fika.
Alla nyinflyttade från tre år tillbaka hade fått en personlig inbjudan men det var inte många som hörsammat inbjudan och kom. Sammanlagt var det
endast ett drygt trettiotal besökare, vilket vi var ledsna för.
Men det är bara att ta nya tag...

Bettnas egen lilla orkester IKAM

Söndagen den 22 september gjordes en fornminnesvandring vid Valsta.
Det var 13 intresserade personer som deltog.
Hans Sköld hade noggrant förberedit sig och kunde mycket utförligt redogöra för vad som fanns att utläsa i naturen. Flera gravfält och andra märken i naturen från den gångna tiden kunde studeras.
Hans berättade också om nutidens skogsbruk och hur skogen ska skötas på bästa sätt.
En mycket givande vandring, så hjärtligt Tack, Hasse!

Söndagen den 27 oktober höll föreningen sitt höstmöte i Församlingshemmet.
En varm och fin söndag och 39 medlemmar infann sig.
Under mötesförhandlingarna inkom bl.a. flera förslag på aktiviteter till 2014.
Dagboken som har skrivits åren april 2008 - mars 2010 är nu inbunden och presenterades. Den finns nu tillgänglig att köpa. Det är bettnabor som har skrivit en månad i taget. Detta skildrar vardagen i Bettna under 2000-talet. Mycket intressant läsning.
Tack alla som medverkat.
För underhållning var Linda Eklund, Sörmlands museum, inbjuden. Hon berättade om årets upplaga av boken Sörmlandsbygden, som kommer ut nu i höst.
Hon kom också in på ämnet "sörmländska uttryck och dialekt" vilket var mycket intressant.
Kostnaden för tryckning av dagböckerna är tagna ur Lars-Evert Pettersson:s minnesfond.
Lotter såldes och några gick därmed nöjda hem med vinster.

Linda Eklund, Sörmlandsbygden

Glada miner i kaffekön

Ett av kaffeborden

Torsdagen den 14 november träffades c:a 35 personer på Baren till årets sista kura skymning.
Kvällens gäst var kyrkoherde Margareta Carlsson, som i höstas slutade sin tjänst här i Bettna.
Margareta bjöd verkligen på sig själv och började med att berätta om hur det kom sig att hon sökte kyrkoherdetjänsten här i Bettna. När hon besökte kyrkan hade hembygdsföreningen en fotoutställning i kyrkan och där fanns ett skolfoto med. På detta foto visade det sig, att hennes "lilla mamma" Anna Elisabet,satt och välkomnade henne till Bettna. Margareta har således sina rötter i Bettna. Hon var ofta hos sin mormor Malvina och morfar Hjalmar vid Sjöholmen, när hon växte upp.
Margareta har nu ett barnbarn som heter Malvina och hon döptes i Bettna kyrka samma datum som Margaretas mormor.
Margareta berättade med stor inlevelse om sin tjänst här i Bettna. Om förändringen när fem församlingar, Bettna, Blacksta, Forssa, Vadsbro och Årdala bildade Bettna församling.
Det har under åren givetvis varit både glädje och sorg, men Margareta intygade att hon är riktigt glad för sina år här i Bettna och vill absolut inte ha dem ogjorda.
Som avslutning önskade hon Bettna församling allt gott i fortsättingen.
Givetvis dukades det också fram en god fika under kvällen.

Söndagen den 8 december hölls den sedvanliga julmässan, för andra året i Stenbergs Bilhall.
Det var Hembygdsföreningen tillsammans med Bettna AIS, Barnens Bästa och Lions som var arrangörer. Vi bjöd sedvanligt på kaffe med saffransbröd och pepparkakor.
Julmusiken stod Åkerögrabbarna, Hasse och Sören Gustavsson för. Därtill var det ett tjugotal hantverkare och föreningar som visade upp och sålde sina alster.
Även en rundtur i Bettna med häst och vagn kunde tas.
Någon "gris i gropen" kan vi inte ha, det har EU bestämt, men istället kan man "gissa vikten på Tomten".
Mässan var välbesökt och alla var nöjda. Därtill fanns det också vit snö ute så julstämningen infann sig.

Karin Ingelman

Lotta Algotsson